Larp

voor hobbys die niets met naaien / handwerk te maken hebben!
Plaats reactie
Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Larp

Bericht door Sigunne » 03-07-2011 17:38

Larp staat voor Live Action Role Playing, en is een van mijn grote hobby. Hier door mede ben ik ook begonnen met het maken van kostuums en kleding.

het idee achter de hobby is dat de deelnemers aan een event of verhaal allemaal een personage bedenken wat past binnen een vooraf opgesteld kader, je speel wereld. Je besluit uiteraard zelf aan welke verhalen je mee wil doen, en iedereen die mee wil doen kan zich hier voor opgeven bij de vereniging waar je mee wil doen, die dan weer een locatie en een tijd vaststellen waar ze iedereen verwachten. Op een goed moment wordt er nog een korte uitleg gegeven over dingen die relevant zijn voor dat event, en dan wordt er tijd in geroepen. Van af dat moment wordt er van de deelnemers verwacht dat ze zich gaan gedragen zo als hun zelf bedachte personage, je spreekt elkaar ook aan met de personage naam, niet met de echte naam die je in het dagelijkse leven gebruikt.

Er zijn erg veel verenigingen waar je bij kunt mee spelen, en erg veel verschillende verhaal werelden, er zijn larps met epische verhalen over goden en het redden van de wereld, er zijn ook larps die meer historisch geïnspireerd zijn of juist zich heden ten dage afspelen met een twist, dus eigenlijk voor elk wat wils. :D

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 03-07-2011 17:57

Jeh! Een LARP topic!
Ik zou heel graag een keer willen LARPEN. Helaas houdt mijn verlegenheid/ onzekerheid mij daar nog in tegen :oops: .
Maar als ik bijvoorbeeld in een jurk op EFF loop, dan voel ik mij al zo heerlijk anders! En dan zou ik ook zo graag in die rol willen spelen.
Zijn er ook een soort van introductie momenten? Voor mensen zoals ik? Nieuwsgierig, maar ook nog niet goed weten wat je kan verwachten, en ook graag mee willen doen?

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 03-07-2011 18:06

dat soort gelegenheden zijn er eigenlijk niet echt, wel voor kinderen op de eff of zo maar verder is het meer een kwestie van je zelf aan melden en mee gaan doen. Maar het is wel fijn als je mee genomen wordt door iemand die het al mee gedaan heeft. Dat je met wat mensen samen na denkt over je personages en wellicht zeker aan te raden is dat de personages elkaar al kennen.

Of je zou je kunnen op geven om mee te doe als figurant, dan wel als Non Playing Character dan krijg je een rol toe bedeeld van uit de organisatie. Maar ik weet niet of dat de handigste manier is om voor het eerst mee te doen.

De meeste larps duren een weekend of soms langer, maar er zijn er ook die een avond in de maand spelen. Soms zijn er ook wel one-shots, dat wil zeggen ene larp die een keer zal plaats vinden en maar een avond of middag zal duren. Maar dat zijn meer dingen die dan voort vloeien uit andere larps en dan kunnen mensen die bij die andere larp spelen zich er voor opgeven. dus dat is wel lastig er om te ontdekken of ze gehouden gaan worden in jou omgeving en het is ook wel een beetje van ons kent ons.

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 03-07-2011 21:05

Hoe ben je begonnen met LARP? Dat vraag ik me nou altijd af, hoe andere mensen ergens aan zijn gekomen 8)

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 04-07-2011 21:04

Tja, hoe ben ik er bij gekomen, ik las toen erg veel fantasy boeken, en toen wilde ik graag een jurk, een fantasy jurk. Ik leende toen die boeken van een vriendin, en als vanzelf maakten we toen ook personages die wij dan moesten voorstellen. Ik had nog nooit gehoord van larp, of de elffantasyfair en castlefest bestond nog niet. Toen lag een vriendinnetje iets in de krant, dat er een workshop was in Maastricht tijdens het konignsweekend, (dat was een thema weekend rond drie koningen geloof ik) in het theater aan het vrijthof. Dit was eigenlijk een soort versimpelde larp. Wij helemaal enthousiast, en mee gaan doen. Toen zijn we niet heel leng daar naar de summoning dag geweest, dat is een dag tussen de events van Vortex Adventures. En van daar uit zijn we bij vortex adventures gaan mee spelen.

De meeste mensen die ik ken gaan larpen omdat ze iemand kennen die dat doet en het hen leuk lijkt om eens mee te doen. Of ze komen bij de studenten vereniging waar ik lid ben, en dan worden ze overspoeld met informatie over larp, en hoe leuk het wel niet is en of ze niet eens een keertje mee willen doen, meestal vinden ze het erg leuk en blijven ze ook spelen. :D

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 05-07-2011 19:12

Leuk om te lezen!
Ik heb wat gegoogled, maar ik zie wel dat er veel gevochten wordt! En dat zie ik mijzelf niet zo snel doen :oops:
En ik zag dat er ook re-enactment bestaat. Maar ja, dat is mij weer te realistisch. Op zich vind ik de middeleeuwen wel heel interessant, maar ik weet er niet genoeg over om daar aan mee te kunnen doen.
Misschien een domme vraag, maar zijn er ook leeftijdgenoten voor mij bij?

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 05-07-2011 23:43

ja zeker er zijn erg veel mensen ook van jou leeftijd. Ik moet je bekkenen dat ik ik de jaren dat ik larp zeer zeer zelden een personage gespeeld heb dat daadwerkelijk vecht. Alleen alfs figurant en dan nooit een heel weekend of hele larp lang. Ik heb dan ook geen larp wapens. Vechten zie je veer terug in filmpjes op YouTube en foto's omdat het actie is, en tja de niet vecht delen zijn verklede mensen die met elkaar praten en dat is minder interessant voor fotografen over het algemeen, oke rituelen en dergelijke daar gelaten.

Maar wellicht is puerto diablo voor jou interessant, een historisch geïnspireerde larp (van de vereniging arcana, ik ben daar pas geleden voor het eerst geweest) Of Aon, daar heb ik wel gespeeld maar dat is een aantal jaar terug. Of eilerion ook van arcana maar meer fantasy. Of wellicht Lands in Exile. Ah er zijn zo veel larps die leuk zijn :D

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 08-07-2011 16:59

Ik zag dat op castlefest dit jaar ook een LARP dorp aan wezig zal zijn! Ik ga daar zeker even kijken. Je kan er mee doen, maar je kan er ook gewoon wat eten/drinken :D

Plaats reactie