gezocht: Een patroon voor een lijfje /bodice

links naar (gratis) patronen en tutorials en leuke blogs van andere naaisters.
Plaats reactie
MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

gezocht: Een patroon voor een lijfje /bodice

Bericht door MellonAmin » 01-02-2013 23:35

Ik wil graag voor de EFF een vrouwelijke Hobbit outfit maken.
We hebben voor alles op zich een patroon.
Alleen zoek ik nog een patroon voor zo'n lijfje met vetersluiting. (met hemdmouwen zeg maar)
Hebben jullie enig idee waar ik dat kan vinden, of hoe ik dat kan maken?

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 02-02-2013 18:53

http://www.arcana.nl/uploads/file/puert ... Diablo.pdf

Ik denk dat hier wel instaat wat je zoekt. Super leuk zeg hobbit kostuums maken ^_^

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 02-02-2013 19:15

Butterick - 6196
FOLKWEAR - 123
FOLKWEAR - 126
SIMPLICITY - 3623
SIMPLICITY - 3809
SIMPLICITY - 5582

dit zijn allemaal lijfjes met vetersluitingen, vooral die eerste komt denk ik wel aardig overeen met wat je zoekt :)

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 02-02-2013 21:30

He! Enorm bedankt zeg!! Die zijn allemaal goed! We hebben de rokken en schort al zelf uitgedacht, dus ging alleen nog om het lijfje. hopelijk kom ik uit de link van Sigunne (leuke link trouwens! ) al is het maar vanwege de kosten. :oops:
Alleen heb ik nog nooit met baleinen gewerkt 8)

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 03-02-2013 03:17

^_^Ja dat boekje is echt zo handig! Er staan echt een hoop nuttige basis dingen in. Zeker als toepasbaar voor veel verschillende soorten kostuums en stijlen.

Balijen is niet zo moeilijk, je kunt het op twee verschillende manieren aanpakken, optie een is je maakt een tunnel door twee lagen stof op elkaar te leggen en stikt twee keer door beide lagen stof op een regelmatige afstand van elkaar, parallel van elkaar. Zo creëer je de tunnel. Optie twee is door een lint tegen de stof aan te stikken. Op bijde uiteinden van het lint in een rechte lijn stikken, in de lengte van het lint, ook zo kun je een tunnel maken.

Vervolgens de balijen afknippen op de juiste lengte, eventueel een balijn kapje er op zetten, de balijen rond vijlen, dopen in nagellak, later drogen en nog meer dopen en drogen (om zo scherpe eindjes te voorkomen dat de balijen door de stof heen in je huid prikken.)

Afhankelijk van wat je wil kun je kiezen uit verschillende soorten balijen. Plastic, staal, en stalen spiraal veren.
- Plastic is slap, buigzaam dus geeft bewegingsvrijheid, en niet zo duur. Je kunt er met de machine door heen stikken, zeer licht gewicht, Maar het vervormd zich snel, gaat bobbelen, en blijft dus niet mooi recht.
- Stalen: zijn erg stevig, duurder dan plastic, blijft goed stijf, geschrikt voor strak aan rijgen in een korset en dergelijke dingen. Is duurder dan plastic.
- Spiraal veren (staal) zorgt voor flexibiliteit en is ook stevig. In mijn ogen het beste van beide werelden. Bij spiraal balijen zou ik wel altijd een eindkapje gebruiken, de uiteinde kunnen echt heel scherp zijn ook al vijl je ze af. Maar als je een echt korset maakt zou ik het combineren met gewoon staal van wegen de stevigheid die dit bied.

uiteraard, nu ik google kom ik dit soort info ook wel uitgebreider tegen:http://www.venacavadesign.co.uk/Catalog ... oning.html

Hoe dan ook, ik hoop dat je er iets aan hebt.

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 05-02-2013 12:48

Super bedankt voor de info!!

Plaats reactie