McCall's 1860 jurk patroon

links naar (gratis) patronen en tutorials en leuke blogs van andere naaisters.
Plaats reactie
Mano
Berichten: 4
Lid geworden op: 11-01-2013 19:41

McCall's 1860 jurk patroon

Bericht door Mano » 13-07-2015 10:21

Al geruime tijd kocht ik een McCall's patroon M4744 van een jurk anno 1860. Gisteren haal ik deze uit de kast, omdat ik het patroon van de "body" alleen wil overnemen. Wat mij onmiddellijk opviel was, dat de patroon delen wel erg breed leken te zijn tegenover de hoogte van de body. In hoogte aanpassen is makkelijk, maar de breedte aanpassen is in dit geval wel een héééééél andere zaak. Elk patroon deel van de body is 33cm breed, hiervan tel je 3cm af voor de naden. Wanneer je dus voor de 4 delen 30cm moet rekenen, kom je zomaar even op een body omtrek van 120cm?! Ligt dit nu aan mij, of klopt dit patroon voor geen meter? De hoogte moet ik met 10cm groter maken, geen probleem, maar ik moet een borst omvang bekomen ongeveer 97cm, dat is maar even 23cm verschil volgens patroon, en dat is wel een probleem, want het patroon klopt dan niet meer.
Mijn vraag is nu, zie ik iets over het hoofd, of klopt het patroon niet?
Heb al vaak uit gekochte patronen dit soort jurken gemaakt, maar nog nooit met zo'n verschil van de maat ten opzichte van het patroon. Ik heb natuurlijk het patroon vlak gemeten, zonder de knepen, maar dan nog maakt dit weinig uit voor de borstomtrek.
Afbeelding

Violetta
Berichten: 23
Lid geworden op: 20-02-2014 14:08

Bericht door Violetta » 26-07-2015 19:53

soms zitten er aan Engelse patronen al naad bijgeknipt... dus lees het nog even na hoor...
een dag niet gelachen een dag niet geleefd

Plaats reactie