Sigunne's ideeën

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 04-07-2011 18:01

het is ook erg leuk om te doen, zo spelen met vuur :twisted: Wel blijven opletten en uitkijken natuurlijk!

carinkla
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-06-2011 15:46

Bericht door carinkla » 05-07-2011 09:39

bedankt voor je uitleg over het branden. Ik weet niet of ik dat ga durven hoor. Ik ben zon sukkelkluns dat ik gerust mijn haar of zo in de fik weet te steken ;)

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 05-07-2011 10:36

Ja je haren opsteken is wel aan te raden :wink: En gewoon met een proeflapje beginnen.

carinkla
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-06-2011 15:46

Bericht door carinkla » 07-07-2011 09:24

heb eergisteren de brandtechniek gebruik om het uiteinde van rafelende linten af te branden.. eh ik denk dat ik ze te veel in de vlam hield want ze begonnen te branden.. gelukkig kon ik ze gewoon uitblazen... :oops:

Ik denk dat deze sukkelkluns het toch even bij de naaimachine moet houden :oops: :wink:

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 07-07-2011 18:24

Oefening baart kunst! Niet opgeven! :D

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 07-07-2011 23:17

Dat de stof vlam vat gebeurd mij ook regelmatig, inderdaad een kwestie van snel uitblazen.

Gebruik hoe dan ook alleen synthetische stoffen, stoffen als katoen of andere organische materialen branden wel, maar smelten uiteraard niet. Dus dan werkt dit niet.

Je kunt eigenlijk voor 2 verschillende manieren van afwerken kiezen als je een stof afbrand. Optie 1, een zo strak mogelijke lijn, Dit zorgt ervoor dat je afwerking er netjes uit ziet, je geen stiksel ziet als van een naaimachine wand die gebruik je niet, en ik mijns inziens vooral erg geschikt voor organza. Het is vooral een kwestie van je stof niet te dicht bij de vlam houden en er snel langs bewegen.

Optie 2 een afgebrand effect, ruwer, speelser hoeft niet prefect, als ik dit wil dan laat ik regelmatig de stof opzettelijk wat langer in het vuur waardoor de kans dat hij vlam vat ook vergroot wordt. Hier bij krijg je dus dat de stof smelt, en je er op moet letten dat je dus met gesmolten plastic aan het werken bent. Dit kan erg warm zijn, en gevaarlijk als je het in een onoplettend moment de stof vast pakt waar je hem net gesmolten hebt. Je krijgt met deze methode ook allemaal harde stukjes plastic aan je stofrand, dus als je gaat zitten in je rok dan zul je die ook voelen. Dus voor een gemaks-kledingstuk is deze methode wellicht niet optimaal. Dit effect bereik je dus door de stof door de vlam te halen op een rustig tempo, niet te precies zijn, en expres 'fouten' maken, zo als de stof soms even te lang in de vlam houden.

Let wel als je een stof afbrand kan het zijn dat je een harde rand krijgt. Je stof rand valt minder soepel en iets minder makkelijk in plooien.

Ik zal eens zoeken naar foto's van beide effecten.

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 08-07-2011 11:21

ik ben erg benieuwd naar die effecten!

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Re: Sigunne's ideeën

Bericht door Sigunne » 16-07-2011 18:53

Sigunne schreef:Ik ga ook maar eens bij houden wat ik allemaal nog heb liggen aan stofjes en wat ik van plan ben er mee te doen.

Als eerste, een vurige rok, moet af zijn morgen. Ga ik zo eens mee aan de slag, stofjes al gekocht. Ik ga letterlijk met vuur spelen hier voor. De randen van de stof ga ik afbranden in de plaats van omzomen en zigzaggen. het effect dat je dan krijgt is als deze rok: http://imageshack.us/f/541/img0811j.jpg/ Spannend altijd toch wel.

- een twee tal mappen voor mijn pedicure instrumenten. die zitten nu in een washand, en dat vind ik toch niet zo geniaal, stofje moet ik nog halen waarschijnlijk ongebleekt linnen of zo.

- satijnen kussenslopen om op te slapen, dit ter bescherming van mijn haren.

- Paars jurkje, naar een patroon van een tuniek die ik ooit gekocht heb, prinsessen naden, en dan op de naden een godet (driehoek) inzetten en dan op de naden daar weer van nog ene godet in zetten. Achter langer dan voor is het idee. Moet klaar zijn op ik geloof zo uit mijn hoofd 24 augustus voor een bruiloft.

-Turquoise gala jurk, volgens Vogue - V1075 zonder sleep want dan kun je niet dansen. Voor de contrast stof heb ik een zwarte gaas stof die met turquoise blauwe bloemen is geborduurd (en glittertjes en palletjes!!!) Het gala waar ik deze jurk ga dragen is pas op25 november 2012, dus dit is een project waar ik geen haast mee heb.

-Waarschijnlijk het jasje Truly Victorian - TV405,
met de rok Truly Victorian - TV202
en daarover heen Truly Victorian - TV362 als overskirt en bussle.

verder heb ik nog een hele stapel patronen liggen die ik ooit nog wel eens wil maken, maar nog geen stoffen voor heb en ook nog niet bedacht heb wanneer ik ze dan wil dragen.
Update:
- De vuur rok is duidelijk klaar. Ik wil er een set issis wings zonder plooien bij maken, dat gaat me 56 meter organza kosten, voor elke kleur, ik wil ze dubbel maken dus met 2 kleuren stof tegen elkaar aan voor een mooi kleur effect zo dat de kleuren goed aansluiten bij mijn rok. Het word een oranje gelige, en een wijn rood/paarsige organza. Dit moet af zijn voor castle fest. Moet wel lukken denk ik zo.

Nog steeds staat:
- Een twee tal mappen voor mijn pedicure instrumenten. Stofje gevonden! nu nog beginnen...

Ook nog steeds te doen:
- satijnen kussenslopen om op te slapen, dit ter bescherming van mijn haren.

ook nog het paarse jurkje moet klaar zijn voor 19 augustus, voor een bruiloft.
- Paars jurkje, naar een patroon van een tuniek die ik ooit gekocht heb, prinsessen naden, en dan op de naden een godet (driehoek) inzetten en dan op de naden daar weer van nog ene godet in zetten. Achter langer dan voor is het idee.

Mijn victoriaanse idee: (hier ben ik de laatste tijd het meest mee bezig in mijn hoofd.)
-Ik wil nog steeds een victoriaanse jurk maken, al heb ik me in mijn hoofd gehaald dat ik die wil inspireren op een jurk uit de film sleepy hollow, Ik vind vooral de rug echt heel erg mooi.
Afbeelding
Ik denk dat ik het volgende patroon wil gebruiken en dan de rug van het lijfje verlengen in de bussel: http://www.naaipatronen.nl/patronenmerk ... tv410.html
En dan het aparte jasjes idee wat je aan de achterzijde ziet dus direct verlengen in de plaats van dat de bussle er duidelijk onder begint.

Het eerste probleem is de stof, ik wil geen trico katoen en geen shiny shiny carnavals stof, en dat maakt het meteen erg moeilijk, nu heb ik een meubel canvast katoen gevonden, maar geen idee hope breed die strepen zijn, als ze te breed zijn dan vind ik het geen succes en ga ik dat echt niet doen voor €9,90 per meter :roll:

Staat nog steeds en zal voorlopig ook nog wel blijven staan:
-Turquoise gala jurk, volgens Vogue - V1075 zonder sleep want dan kun je niet dansen. Voor de contrast stof heb ik een zwarte gaas stof die met turquoise blauwe bloemen is geborduurd (en glittertjes en palletjes!!!) Het gala waar ik deze jurk ga dragen is pas op25 november 2012, dus dit is een project waar ik geen haast mee heb.

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 16-07-2011 20:04

Mooi idee! ((I love Sleepy Hollow)
Ik had het ook met mijn bustle jurk dat ik niet goed wist welke stof te gebruiken. Ik weet niet wanneer je eraan gaat beginnen. Maar ik ben toen gewoon naar zo'n stoffenspektakel gegaan (samen met Carinkla) en daar heb ik goed rondgekeken en toen vond ik de juiste stof voor nog steeds mn max van 3,- de meter. Ik ga dit ook doen voor die andere jurk!

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 16-07-2011 20:13

ahhh die jurk met die streep!!!
ben ook benieuwd naar de vleugels!

Plaats reactie