1e Sew Along, top, Burda Easy

voor het organiseren van Sew alongs
Plaats reactie
Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 31-10-2012 13:44

-de Crepe stof is voor de zijkanten en de achterkant.
-de Duchesse is een soort satijn en dat moet onder het kant, het zal wel zichtbaar zijn omdat het kant doorzichtig is.
-guipurekant stof is inderdaad de kantstof aan de voorkant, die is soms
met boogjesrand te krijgen.
-de vlisaline is om de belegjes mee te verstevigen.
-de verdwijnstift gebruik ik zelf niet, ik vind doorslaan zelf veel fijner.
-het biaisband weet ik nog niet, ik ga proberen of het werkt met het 2 cm biaisband maar als dat niet lukt zal ik kijken wat ik ga doen als het zover is.

ik heb de patronen voor jou en Olijfje op de post gedaan, ik hoop dat ze snel aankomen.
gisteren heb ik het kant uitgeknipt en de stof gewassen die onder het kant komt, ik ga alle panden met het kant bekleden en de stof die eronder komt word 1 stof. ik ga dus niet met satijn voeren.

voor het eind van de week wil ik mijn delen geknipt hebben, en dan ga ik volgende week beginnen met het bevestigen van het kant op de onderstof.

Vlammetje
Berichten: 101
Lid geworden op: 03-05-2012 14:33

Bericht door Vlammetje » 31-10-2012 21:00

Ik gebruik gewoon kleermakerskrijt. En ik ben doorgaans vrij flexibel met soorten stof, dit is de eerste keer dat ik me redelijk (maar niet volledig) aan de beschrijving heb gehouden. Ik heb de stof inmiddels gewassen, dus ik wil morgen gaan knippen.

Het biaisband ben ik nog niet uit, ik heb de goede kleur ook nog niet in. 2cm gezien. Wel in elastisch van 1 cm breed, maar dat wordt wel een lastig karwei vrees ik. Dus misschien dat ik toch stof bijkoop om het zelf te maken. Ik weet het nog niet.

judique
Berichten: 78
Lid geworden op: 27-10-2012 11:04

Bericht door judique » 01-11-2012 12:54

Eigenlijk heb ik nog wel meer vragen :) Maar ik denk dat ik het allemaal wel afwacht als we ermee starten dan worden dsin gen misschien vanzelf duidelijk :)

Ik meende me te herrinneren dat Aisha het erover had dat je een soort werk schema wilde maken. Ik kan dat bericht alleen niet meer terug vinden. Na zo'n werkschema word het wel duidelijker denk ik ;-)

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 01-11-2012 13:19

met dat schema bedoel ik meer dat ik opschrijf wat ik wanneer gedaan wil hebben.
dat geld dan ook vooral voor mijzelf, jullie mogen sneller gaan, of later beginnen.

ik wil deze top in 3 weken af krijgen, wat ook makkelijk te doen moet zijn.

Week 44: patronen uittekenen & stof knippen
Week 45: kant op onderstof rijgen & doorhalen.
week 46: geheel in elkaar naaien & afwerken.

vragen stellen is geen probleem hoor! daar is deze sew along juist voor, zodat we elkaar kunnen helpen!

ik zit me af te vragen of het misschien een idee is om de mouwen niet af te werken met baisband maar met een klein kantje of lingerie elastiek, als je dat op de buitenkant van de mouw stikt, omslaat en daarna weer doorstikt is dat denk ik best een leuk effect.

http://www.eulalie.nl/lingerie-elastiek ... -2176.html
http://www.destoffenkraam.nl/elastiek_fournituren.html

en ik bedenk me nu pas dat ik nog geen strijkijzer heb, dus vlisaline strijken word nog een beetje moeilijk XD gelukkig kan dat ook op het eind.

judique
Berichten: 78
Lid geworden op: 27-10-2012 11:04

Misschien een idee

Bericht door judique » 01-11-2012 20:23

Misschien een idee.
Zou het niet nog leuker zijn om een soort van schema te maken van de werkbeschrijving die in het boekje staat? Bijvoorbeeld deze werkbeschrijving heeft 8 punten. 1 punt per week is uiteraard wat veel. Maar je zou kunnen stellen dat je 2 punten per week neemt dan zou het 4 weken duren. Jij wilt het in 3 weken dan zou je 3 punten per week kunnen nemen. Of 1 punt per 3 dagen ofzo ik noem maar wat. Op deze manier maak je er wat meer een gezamelijk iets van. En dan op die manier een beetje samen op te gaan. Uiteraard zal het nooit allemaal tegelijk op kunnen gaan omdat de 1 meer tijd heeft dan de ander. Maar dat je een richtlijn hebt ofzo. En dan tussendoor tips uitwisselen hoew iemand bepaalde dingen doet. En wie het leuk lijkt zou ook foto's kunnen maken van de vorderingen ofzo.
Misschien vinden jullie het niks te omschachtig of wat dan ook. Maar dat lijkt mij veel leuker. Anders is het meer een opdracht en klaar

Vlammetje
Berichten: 101
Lid geworden op: 03-05-2012 14:33

Bericht door Vlammetje » 01-11-2012 22:41

Eens met judique, ik vind het ook leuk om min of meer gelijk op te gaan. Juist omdat je dan ook wat meer gericht kunt overleggen hoe je bepaalde dingen doet of waar je tegenaan loopt.

Stof knippen is er vandaag nog niet van gekomen, wordt wrs dit weekeinde. Maar is iedereen al wel zover?

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 01-11-2012 23:29

ik vind het prima om gelijk op te gaan want dat is inderdaad het leukste, maar eind November ga ik naar NL en dan kan ik er niet echt meer verder mee tot Januari, vanwege vakantie.
dus ik kan niet te lang wachten voor ik begin.

dus ik wil dan voorstellen dat ik mijn top zeker voor die tijd af heb.

ik maak er dan wel 4 weken van, maar week 44 is al bijna voorbij:

Week 44: patronen uittekenen & stof knippen
week 45: kant op onderstof rijgen & doorhalen.
Week 46: coupenaden stikken & geheel in elkaar stikken.
week 47: beleg opnaaien & afwerken.

dit is niet een heel precies schema maar sommige stappen uit de beschrijving duren niet zo lang :)

bovendien doe ik aan doorhalen terweil sommige het met krijt doen of met de verdwijnstift, of misschien raderen. doorhalen duurt altijd wat langer.

ik wil het niet echt heel precies indelen want wanneer iemand tijd heeft is voor iedereen anders, dan is het beter om te weten wat ik die week ga doen en dan kan iedereen zelf zien wanneer in de week je er tijd voor hebt, en voor vragen kunnen we dan toch hier komen.

ik zal natuurlijk wel de stappen bijhouden op het forum en regelmatig foto's posten, zodat jullie mee kunnen kijken, en als ik dan tegen een probleem aanloop kunnen we het evengoed bespreken.

voor de volgende sew along is het misschien beter om van te voren al een weekschema te maken, waarin er tijd word gerekend voor het kopen van de stofjes en patronen :) *maar dat is meer een punt voor mijzelf*

judique
Berichten: 78
Lid geworden op: 27-10-2012 11:04

Nog niet binnen

Bericht door judique » 02-11-2012 08:11

Stof knippen is er vandaag nog niet van gekomen, wordt wrs dit weekeinde. Maar is iedereen al wel zover?
Ik heb het patroon nog niet binnen, maar ja dat kan elk moment komen. Nu vind ik het niet erg dat jullie alvast beginnen want dat knippen is zo gedaan lijkt mij ;-)

ik wil het niet echt heel precies indelen want wanneer iemand tijd heeft is voor iedereen anders, dan is het beter om te weten wat ik die week ga doen en dan kan iedereen zelf zien wanneer in de week je er tijd voor hebt, en voor vragen kunnen we dan toch hier komen.

ik zal natuurlijk wel de stappen bijhouden op het forum en regelmatig foto's posten, zodat jullie mee kunnen kijken, en als ik dan tegen een probleem aanloop kunnen we het evengoed bespreken.
Het is ook niet dat iedereen zich er precies aan moet houden, maar zo weet je wel ongeveer waar iedereen is

voor de volgende sew along is het misschien beter om van te voren al een weekschema te maken, waarin er tijd word gerekend voor het kopen van de stofjes en patronen *maar dat is meer een punt voor mijzelf
Zoiets moet eerst ook vorm krijgen voor je het hebt hoe je het hebben wil. En dat kan alleen door ermee te starten en inpout van anderen te krijgen en dat op je eigen manier te verwerken ;-)


Enne ik las dat jullie de stoffen eerst wassen? Is dat tegen het krimpen?

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 02-11-2012 11:47

ik was niet alle stoffen, het kant heb ik bijv niet gewassen.
stof wassen is inderdaad beter tegen eventueel krimpen, maar de stof die ik gekocht had was toevallig ook een beetje vies geworden :p

Vlammetje
Berichten: 101
Lid geworden op: 03-05-2012 14:33

Bericht door Vlammetje » 02-11-2012 19:39

Ik heb het inderdaad gewassen tegen krimp. De kant heb ik in een waszak gedaan. Maar als de top af is, breng ik die naar de stomerij, dan durf ik het niet meer in de wasmachine te stoppen :wink:

Plaats reactie