2e Sew along: Cirkelrok met blinde rits.

voor het organiseren van Sew alongs
Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

2e Sew along: Cirkelrok met blinde rits.

Bericht door Aisha » 28-03-2013 14:16

de lente is begonnen, dus het is tijd voor een voorjaars/zomerproject!

voor de tweede sew along gaan we een cirkelrok maken met blinde rits.
hiervoor gaan we het patroon zelf tekenen, dit is een makkelijk project voor beginners!

benodigdheden:

-Stof naar keuze. het liefste een licht zomerstofje.
-eventueel voeringstof
-vlisaline voor in de rokband
-Blinde rits voor rok. (22 cm)
-knoop
-patroonpapier
-eventueel een passer.
-Lineaal

Planning:

Week 14: tekenen en uitknippen patroon
Week 15: stof uitknippen en doorslaan
Week 16: rok en voering stikken
Week 17: blinde rits inzetten
Week 18: Band bevestigen en zomen.

we nemen ruim de tijd voor dit kleine project zodat we alle stappen goed kunnen uitwerken.
de hoeveelheid stof die je nodig hebt hangt af van de lengte van de rok, het is aan te raden eerst het patroon te tekenen en dan met het patroon naar de winkel te gaan om de stof te kopen.
maar als je van te voren weet hoe lang je de rok zou willen hebben zou een goede stoffenwinkel advies kunnen geven over de hoeveelheid stof.

venusje
Berichten: 267
Lid geworden op: 27-06-2011 16:47

Bericht door venusje » 28-03-2013 14:43

ik wou al een tijdje een cirkelrok maken ^^

Hier doe ik aan mee :)
En ik heb nog wat meters rode linnen stof liggen waar ik het uit wou maken...



Nog eens bedenken hoeveel cirkels ik wil en of ik hem asymmetrisch ga maken enzo.
Eens mijn cursus patroontekenen uitspitten voor de opties van een cirkelrok :D

Vlammetje
Berichten: 101
Lid geworden op: 03-05-2012 14:33

Bericht door Vlammetje » 28-03-2013 14:45

Ah. ik heb nog nooit een patroon getekend, maar ik heb meer als voldoende stof. Dusseh, met wat hints wil ik het best proberen. Overigens heb ik ook nog nooit een blinde rits ingezet.

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 28-03-2013 14:55

het is allebei helemaal niet moeilijk, ik weet zeker dat het je zal lukken als je mee doet!

leuk dat je mee doet Venusje! ik post volgende week een beschrijving over hoe je een cirkelrok kunt tekenen. :D

olijfje
Berichten: 144
Lid geworden op: 27-06-2011 21:14

Bericht door olijfje » 29-03-2013 15:26

Deze zou ik ook wel graag maken, maar ik ga er alleen niet onmiddellijk toe komen denk ik. Ik heb eerst nog een jurkje dat ik wil maken.

judique
Berichten: 78
Lid geworden op: 27-10-2012 11:04

Bericht door judique » 29-03-2013 22:16

Ik moet de vorige ook nog afmaken. Maar ik zal het proberen ;-)
Vooral het patroon tekenen en makkelijk voor beginners spreekt me wel aan ;-) Is zo'n rok ook makkelijk te dragen bij een zwangerschap? Ben op dit moment zwanger van de 2e en zal deze zomer de hele zomer met eenm dikke buik lopen denk ik ;-)
Anders moet ik em maar vast voor volgend jaar maken ;-)
Ben meer een persoon voor het dragen van een broek. Maar tegenwoordig probeer ik ook wel rokken enzo ;-)

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 31-03-2013 15:13

Afbeelding

Straal voor de taillerand. deze maten zijn berust op de maten van de burda.

Maat 34: 20,7 cm
Maat 36: 22,0 cm
Maat 38: 23,2 cm
Maat 40: 24,5 cm
Maat 42: 25,7 cm
Maat 44: 27,0 cm

Voor we beginnen met tekenen is het belangrijk te bepalen hoe lang je je rok wilt maken.
ik wil mijn rok net boven de knieen hebben, dus ik ga voor 50 cm. Ik heb maat 34 dus ik neem een straal van 20,7 cm.

Teken op een vel patroonpapier twee haakse lijnen, in het schema zijn dit de stippelijnen.
meet op deze lijnen de straal voor de taillerand en daaronder de lengte voor de rok. Dit zijn rode pijl A en B.

Als je een passer hebt neem dan een passer en teken daarmee de straal voor de taillerand.
heb je geen passer dan kun je ook een touwtje nemen met een pen, zet het begin van het touwtje op het punt waar de twee lijnen samen komen en de pen aan het eind van het touwtje op het punt waar de taillerand moet beginnen, hiermee kun je de lijn mooi rond tekenen.
doe hetzelfde bij de lijn voor de onderkant van de rok.

Nu kun je het patroon uitknippen, houd er rekening mee dat je geen naad erbij hebt gerekend dus die moet je erbij knippen.

de rok word gerimpeld aan de bovenkant dus hij sluit niet direct aan aan de bovenkant.

judique
Berichten: 78
Lid geworden op: 27-10-2012 11:04

Bericht door judique » 04-04-2013 10:09

Even snel op internet gekeken naar voeringstof. Als ik met mijn eigen logica nadenk denk ik bij voeringstof aan een stof wat je extra binnenin doet. Bijv laagje stof vroeringstof en weer laagje stof. Maar op internet zie ik voeringstof met ook allerlei patroontjes erop dus zou mijn logica dus niet kloppen. Maar nu ik dit typ en er nog eens overna denk bedenk ik me ineens dat de voeringstof gewoon de achter(onder)kant moet zijn. Maar waarom die voeringstof erbij kan dat niet ook gewoon met de stof die je reeds gebruikt?

En gebruik je het voor de stevigheid of extra warmte?

judique
Berichten: 78
Lid geworden op: 27-10-2012 11:04

Bericht door judique » 04-04-2013 10:55

Om dit met een passer te doen heb je wel een grote passer nodig denk ik. En gewone standaard schoolpasser is denk ik wat te klein.

venusje
Berichten: 267
Lid geworden op: 27-06-2011 16:47

Bericht door venusje » 04-04-2013 12:12

Omdat voeringstof goedkoper is dan gewone stof???
IK weet het niet zeker, maar dat komt toch in me op ^^

En zo een grote boog trek je eerder met een slap touwtje rond een potlood gewikkeld ofzo.
Je houd je touwtje vast met je vinger in het middelpunt en het potlood trekt de boog ;)

Plaats reactie