Patronen vergroten

Hoe bekleed je een drukknoop? Hoe zet je een blinde rits in een jurk? Hier kun je tutorials vinden en plaatsen met allerlei informatie over kneepjes.
Plaats reactie
Fransje
Berichten: 88
Lid geworden op: 13-09-2011 13:25

Patronen vergroten

Bericht door Fransje » 15-09-2011 12:35

Ik heb een grote maat en ik heb altijd het probleem dat de patronen net niet mijn maat bereiken. Ik heb ooit ergens geleerd hoe ik dat moet oplossen, maar ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, dus het wordt gewoon een tekstje zoals ik het doe.

Benodigdheden:
- Grootste patroon
- potlood
- liniaal (ik gebruik een kleine en een grote)

1) Leg het patroon uit
2) Hoeken: Leg je liniaaltje diagonaal zodat je elke hoek langs je liniaal hebt. Meet hoeveel elke hoek van de vorige verwijderd is en tel zoveel erbij op bij elke maat dat het groter moet worden. Als je patroon 2 maten groter moet worden, dan tel je dus 2X de afstand tussen twee hoeken bij elkaar op en zet je een puntje waar de nieuwe hoek moet komen.
3) Rechte lijn: Meet hoeveel elke patroon groter wordt (dus de afstand tussen elke lijn) en zet een nieuwe lijn. Als je één maat groter wilt hebben, dan tel je 1X de afstand tussen 2 lijnen, maar als je twee maten groter wilt hebben, tel je natuurlijk 2X de afstand tussen twee lijnen.
4) Krommingen: Dit is verreweg de moeilijkste plaats om te vergroten. Doe zoals bij punt 2 en 3 en meet de afstanden tussen 2 lijnen en zet een punt bij de juiste grootte (de maat die je wilt hebben). Maak heel veel punten! Vergeet niet om je liniaaltje steeds met de kromming mee te draaien, anders meet je een verkeerde afstand. Daarna, als je veel punten hebt gemaakt, kun je de punten met de losse hand met elkaar verbinden.

TIP: Dit kun je niet oneindig lang doen. Je kunt dus niet van maatje 36 naar maatje 46. Daarom moet je een zo groot mogelijke patroon als basis nemen.

Vlammetje
Berichten: 101
Lid geworden op: 03-05-2012 14:33

Bericht door Vlammetje » 03-05-2012 15:05

Dit ga ik zeker eens uitproberen! Ik heb ook een grote maat en niet alle patronen zijn er in mijn maat. Met max 2 maten vergroten kan ik mijn keuze flink uitbreiden! Dank je wel!

Marijke
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-06-2012 01:01

Bericht door Marijke » 06-06-2012 01:59

Wat handig!
Dat ga ik goed onthouden.

Vlammetje
Berichten: 101
Lid geworden op: 03-05-2012 14:33

Bericht door Vlammetje » 01-10-2012 14:28

Top! Het vergroten pakt heel goed uit, super goede tip.

Jane2016
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-04-2016 00:01

Re: Patronen vergroten

Bericht door Jane2016 » 30-12-2016 10:19

Fransje schreef:Ik heb een grote maat en ik heb altijd het probleem dat de patronen net niet mijn maat bereiken.
.........
TIP: Dit kun je niet oneindig lang doen. Je kunt dus niet van maatje 36 naar maatje 46. Daarom moet je een zo groot mogelijke patroon als basis nemen.
Ah... waarom doen jullie nog steeds zo moeilijk? Wij leven niet in de vorige eeuw hoor. Er is een nieuwe technologie beschikbaar om gewenste model op uw individuele maat te krijgen! Patroon op maat.
MAATPATRONEN-systeem is de nieuwste manier in het naaipatronenindustrie!
Op de site www.maatpatronen.nl kunt u zelf een keuze maken uit een ruim assortiment van de patronen.
Ruim 2000 (twee duizend) modellen in voorraad. Voor dames, heren, kinderen, baby's, tassen, trouwkleding, lingerie, hoeden en petten - alles naar uw wens. En elk model kan in verschillende maten gemaakt worden - voor elk postuur en op individuele afmetingen. T/m 4XL!

Voor meest gestelde vragen, inspiratie, NIEUWS, betaalmethodes, groepsaankoop, promoties en meer neem een kijkje op Facebook groep MAATPATRONEN. https://www.facebook.com/groups/867688080006384/
Of stel uw vraag voor de oplossing meteen in onze FORUM http://maatpatronen.forum2go.nl/

Plaats reactie