Victoriaanse stijl jurk

Hier kun je van begin tot eind je project laten zien.
Maartjemadeleine
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-08-2011 13:13

Victoriaanse stijl jurk

Bericht door Maartjemadeleine » 21-08-2011 14:36

Al een tijdje werk ik aan een victoriaanse stijl jurk.
Hieronder een paar foto's:
Afbeelding
Dit is het patroon dat ik gebruik.

Afbeelding
Dit is mijn naaimachine, deze heb ik van mijn oma geërfd dus ik ben er heel zuinig op. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al een proefje gemaakt van de voeringstof en dat past nu goed.

Ook heb ik al wat delen van de rok geknipt, de onderste twee foto's zijn van de stof die aan de buitenkant komt.

Afbeelding[/URL]

Afbeelding

Vandaag heb ik een deel van de stof voor het bovenstuk geknipt. De stukken voor de rok heb ik al geknipt.

Maartjemadeleine
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-08-2011 13:13

Bericht door Maartjemadeleine » 21-08-2011 14:38

Verder wil ik vandaag langs alle randjes zodat ze niet gaan rafelen en als het goed gaat aan de voering beginnen.

Weet iemand toevallig een tutorial voor voeren? Of andere tips en trucs? Ik heb het nog nooit gedaan maar denk dat het bij deze jurk het mooist wordt met voering.

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 21-08-2011 17:25

Het ziet er goed uit wat ik zo kan zien. Super leuk dat je er zelf ook echt mee aan de slag bent gegaan. Met voeren kan ik je niet heel goed helpen helaas, omdat ik zelf niet zo goed weet hoe dat moet, ben ik heb ik me daar ook nog nooit aan gewaagd. Ik ben altijd bang dat het dan gaat trekken en zo.

edit:
na wat google onderzoek kwam ik het volgende tegen:

Inserting the Lining. With right sides together, match center back, shoulders, notches, and bustline of lining and garment. Machine stitch with a regular 5/8 inch seam allowance, stopping about 3 inches from the lower edge of the garment (Figure 11). Clip curves, grade the seam and press it toward the lining. If the hem is to be left loose, it must be completed before the machine stitching can be completed (see the section on hemming). Side seams of the garment and lining should be tacked together (use a basting
stitch or loose whip stitch) for about 4 inches (Figure 12). Lining and garment sleeve seams should also be tacked together in the seam allowance.
bron:http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewc ... 0lining%22
Voor de verwijzing naar de plaatjes even de bron link bekijken en tot ongeveer drie kwart naar beneden scrollen.

Hier staat ook een handleiding die me erg nuttig leek: http://www.threadsmagazine.com/item/497 ... at-linings

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 21-08-2011 17:54

wat een mooie stof is dat! echt gave kleur!

voeren is niet zo heel moeilijk, je naait eigenlijk het topje 2x, een keer van de gewone stof en een keer van de voeringsstof.
daarna naai je de verkeerde kanten op elkaar waarbij je ergens een gat inlaat om het geheel door te keren.
(maar ik ga er vanuit dat je dit wel wist ;)

let er bij de mouwen vooral op dat die niet gedraaid zitten, daar heb ik eens niet goed op gelet en toen had ik een gedraaide mouw binnenin XD

ik rijg de voering altijd eerst in mijn kleding, dan kan ik gelijk zien of het goed zit of niet :) en als het niet goed zit is het er makkelijk weer uit te halen.

je kunt het keren door de mouw of door de onderkant van het topje :)

venusje
Berichten: 267
Lid geworden op: 27-06-2011 16:47

Bericht door venusje » 22-08-2011 10:46

ooeewww, ik heb hetzelfde patroontje ^^ :P

Mijn kleuren waren alleen, licht geel voor de grootste stukken en goudachtig als contrast :)
Maar er staan foto's van in mijn fotoboekje :lol:

Maartjemadeleine
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-08-2011 13:13

Bericht door Maartjemadeleine » 27-08-2011 12:19

Bedankt voor de tips! Vandaag ga ik weer lekker aan de slag en ik hoop aan het einde van de dag weer een stuk verder te zijn. :)

Maartjemadeleine
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-08-2011 13:13

Bericht door Maartjemadeleine » 27-08-2011 13:15

venusje schreef:ooeewww, ik heb hetzelfde patroontje ^^ :P

Mijn kleuren waren alleen, licht geel voor de grootste stukken en goudachtig als contrast :)
Maar er staan foto's van in mijn fotoboekje :lol:
Ik heb hem gezien, hij is erg mooi geworden! Ik ga trouwens de sleep er niet bij maken, ik heb zelf een idee om hem wat meer 'steampunkish' te maken. :)

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 27-08-2011 14:10

ben benieuwd wat je allemaal gaat doen vandaag!

Maartjemadeleine
Berichten: 15
Lid geworden op: 21-08-2011 13:13

Bericht door Maartjemadeleine » 27-08-2011 14:24

Ik heb inmiddels alle stof, op de mouwen na geknipt en er een randje opgezet zodat het niet gaat rafelen. Nu heb ik een vraagje, ik kom niet uit de beschrijving.

Het gaat om 1 van de achterdelen van de jurk, als ik het goed begrijp moet ik de bovenkant verstevigen maar ik kan niet opmaken uit de tekst hoe dat precies moet.

Er staat 'Reinforce upper edge of right skirt back section through upper large circle, as shown. Clip to large circle'.

Eronder is een plaatje van het stuk stof met aan de bovenkant links een cirkeltje (dit staat ook op het patroon en heb ik overgenomen op de stof) en van de linkerhoek tot net voorbij het cirkeltje is een stukje gestikt.

Het klinkt misschien dom maar, bij verstevigen denk ik niet direct aan een klein stukje stikken, maar eerder aan wat vliseline eropmaken of een andere stof ter versteviging. Weet een van jullie wat hier moet gebeuren?

Alvast dank!

Maartje

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 27-08-2011 14:46

ik zou dat eigenlijk ook niet weten, maar misschien heeft Venusje een antwoord?

Plaats reactie