voering voor een dummie ;)

Heb je een vraag? Stel deze hier!
Plaats reactie
carinkla
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-06-2011 15:46

voering voor een dummie ;)

Bericht door carinkla » 09-11-2011 11:23

Zoals velen van julie weten klungel ik maar wat aan.. als het er maar een beetje op lijkt is het prima. Maar ik heb mezelf voor genomen het wat beter aan te gaan pakken. Ik deed bijv nooit aan voering maar wil dit wel gaan doen nu. Dus even twee vragen

A. Is het mogelijk om achteraf te voeren? (ik denk dan zelf aan bijv pandjes uit elkaar halen en strijkvlieseline (heb ik ook maar ergens zien staan...) of is dat totaal foute boel? En zo ja.. hoe dan achteraf voeren?

B. Kan iemand voor een totale dummie uitleggen hoe je voert? voornamelijk lijfjes van jurken?

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 09-11-2011 12:56

bedoel je met achteraf voeren dat je al iets hebt gemaakt, wat je nu alsnog zou willen voeren?

carinkla
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-06-2011 15:46

Bericht door carinkla » 09-11-2011 14:00

Aisha schreef:bedoel je met achteraf voeren dat je al iets hebt gemaakt, wat je nu alsnog zou willen voeren?
yep alshet kan.. anders moet ik het lijf overnieuw doen en voeren..
maar ook graag uitleg voor toekmstige projecten waarin ik het dan meteen goed wil doen ;)

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 09-11-2011 14:27

ik denk dat dat opzich wel moet kunnen, het ligt eraan hoe je het hebt afgewerkt.
ik heb het zelf nooit gedaan, maar misschien dat iemand anders op het forum weet hoe je dat het beste kan doen.

bij voeren moet je dezelfde delen knippen van de gewone stof, en de voeringsstof.
die kun je aan elkaar naaien zoals je dat eerder gedaan hebt.
als alles in elkaar zit leg je de goede kanten op elkaar, ik vind het fijn om ze te spelden en daarna te rijgen, als het dan geregen is kun je het weer binnenste buiten keren (daarvoor een gat houden in de onderkant of in de mouw) en even kijken of het goed zit.
het is belangrijk dat de stof niet trekt.

ik doe meestal eerst het lijfje, en de mouwen doe ik meestal als laatste.
als het geregen gedeelte goed zit kun je dit weer omkeren en naaien, meestal trek ik het even aan en ga dan de mouwen doen, let er vooral op dat je geen draai mouw krijgt. dat heb ik weleens gehad en is echt vervelend.

als die goed zitten kun je die ook vastnaaien, ik moet het meestal op de hand doen van mijn lerares, maar ik denk dat het ook wel op de machine kan.

het helpt om de naden nog even te strijken voor je het omkeert.
en natuurlijk het rijggaren eruit.
dan weer omkeren zodat het normaal zit, ik doe dan meestal nog een keer persen met de strijkbout, zodat het netjes zit.

en daarna kun je het gat waardoor je gekeerd hebt af gaan werken, het beste op de hand.

eventueel kun je ook met een beleg werken, dan zie je de voeringstof niet zitten als je het kledingstuk aanhebt :)

venusje
Berichten: 267
Lid geworden op: 27-06-2011 16:47

Bericht door venusje » 09-11-2011 23:14

ik volg gewoon de instructies van het papiertje :P
Meestal lukt het dan wel de voering erin te krijgen.

Maar het is zoals Aisha zegt, het voering deel op het gewone stofdeel leggen met goede kant naar elkaar en dan aan elkaar stikken.
En opening laten zodat je het weer goed kunt keren...

Of je nog kan voeren als het al gemaakt is...
Heb ik ook nog nooit gedaan.

Als ik jou was, zou ik op de patrooninstructies kijken waar de voering jusit wordt ingenaaid...
ALs je niet veel stappen terug moet gaan, kun je die paar stappen gewoon ongedaan maken en opnieuw met de voering beginnen en het zo dan afwerken...

carinkla
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-06-2011 15:46

Bericht door carinkla » 15-11-2011 11:48

dank je Aisha en Venusje.. ..maar klinkt inderdaad als aardig wat extra werk.. nu weet ik dus meteen weer waarom ik nooit voerde ;) Maar ik zal door moeten bijten bij mijn eerst volgende project..(.geeft zichzelf een trap onder haar achterwerk)

MellonAmin
Berichten: 438
Lid geworden op: 28-06-2011 17:41

Bericht door MellonAmin » 15-11-2011 14:20

Het valt best mee als je er eenmaal mee bezig bent. Deze leek qua voeren is het ook gelukt (dat blauwe jasje is gevoerd van mn bustle-jurk)
En ik heb inderdaad gewoon de instructies gevolgd.

Plaats reactie