Baleinband

Heb je een vraag? Stel deze hier!
Plaats reactie
Milk-berry
Berichten: 120
Lid geworden op: 17-07-2011 11:07

Baleinband

Bericht door Milk-berry » 23-03-2013 14:26

Hey allemaal,

Dat is een tijdje geleden sinds ik hier voor het laatst was. Maar ik ben weer terug en op zoek naar advies.
Ik maak voor een vriendin een strapless jurk. Het is voor een bruiloft, dus het moet lang kunnen blijven zitten. Mijn vriendin heeft een vrij grote voorgevel. Nou heb ik een patroon gevonden die goed aan zal sluiten, alleen het lastige is om de stof omhoog te houden zonder bandjes. Baleinen zijn niet echt een optie aangezien ze veel moet zitten.
Hebben jullie wel eens met baleinband gewerkt? En wat is dat precies? Houdt dat de jurk goed omhoog zonder dat ze constant moet hijsen?

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 24-03-2013 10:47

Ik denk niet datbaleinband een goede vervanger is voor baleinen. Als ze veel moet zitten dan zou ik nog steeds baleinen gebruiken, ik zou als ze een grote voorgevel heeft kiezen voor spiraal baleinen van iets van 8 mm breed, omdat deze wel een zekere mate van flexibiliteit bezitten. Maar wel de jurk omhoog houden, en zorgen dat de jurk mooi netjes blijft zitten in het lijfje van de jurk. Niets is zo lelijk als een strapless jurk die niet mooi glad blijft zitten, en erger afzakt. Als ze veel moet zitten kun je hoogstens de leuze maken om de baleinen maar tot aan de taille door te trekken en niet lager. Dan heeft ze alle ruimte om te zitten maar het bovenste deel van de jurk wel de stevigheid en de steun die nodig is.

Milk-berry
Berichten: 120
Lid geworden op: 17-07-2011 11:07

Bericht door Milk-berry » 24-03-2013 13:52

Bedankt voor je snelle reactie. Heb je zelf wel eens met baleinband gewerkt?

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 24-03-2013 23:48

Ik moet bekennen dat ik niet precies weet wat je met balein band bedoelt. Maar alle opties die ik kan bedenken wat je met balein band bedoeld zijn niet geschikt voor wat je er mee wil doen.

Als ik op google images kijk dan wordt het gebruikt voor vouwgordijnen, of je bedoelt er mee wat ik bedoel met plastic baleinen, en geen van deze twee dingen gaat een jurk mooi omhoog houden dan wel voldoende steun geven dat het als vervanger voor goede baleinen gebruikt kan worden.

Plastic baleinen zijn nog steeds erg buigzaam, je kunt ze gebruiken voor een jurk, veel strapless (gala) jurkendie je in winkels kunt kopen gebruiken plastic baleinen. Maar ik vind deze niet geschrikt voor waar ze voor gebruikt worden. Waarom niet? Omdat ik het niet mooi vind. Baleinen moeten het lichaam naar de jurk vormen, niet de jurk waar ze in zitten vervormen. In mijn ervaring met plastic baleinen in zo wel goedkope korsetten en strapless jurken is dat de baleinen iet mooi recht blijven maar gaan bobbelen. Hiermee geven ze in mijn ogen de illusie als of je een of meerdere zo geheten 'zwembandjes' hebt.

Onder de strapless jurk die ik gekocht heb waar ze in zitten daar draag ik ook altijd een korset met metalen baleinen om er voor te zorgen dat de plastic baleinen die in de jurk zitten gaan vervormen. Dus als als je wil dat de jurk mooi glad aan sluit over het lichaam, kun je echt beter metalen baleinen gebruiken. 'Baleinband' is minder stevig dan baleinen zijn, wat je ook precies bedoelt met balein band, wat ik er van begrijp dat het effect wat je er mee kunt bereiken nooit net zo mooi als met metalen baleinen.

Dreamfairy
Berichten: 397
Lid geworden op: 27-06-2011 12:19

Bericht door Dreamfairy » 25-03-2013 07:25

Ik zou spiaal baleinen gebruiken. Zou niet al te dikken nemen iets van 6mm zou goed zijn. Spiraal baleinen zijn stevig maar blijf flexibel. Maar gaat niet zitten zoals baleinband wilt gaan zitten soms. Wat echt niet charmant maakt. plus baleinenband. De plastic die erin zit gaat vaak eruit prikken na bepaalde tijd dragen en dat is niet fijn !

Aisha
Site Admin
Berichten: 995
Lid geworden op: 27-06-2011 11:45

Bericht door Aisha » 25-03-2013 08:47

bedoel je eigenlijk dat je de baleinen in het topje zelf gaat gebruiken over de lengte van het lijfje of alleen aan de bovenkant?

je ziet weleens dat er bij strapless jurken bovenaan een soort balein achtig iets inzit, ter hoogte van de borst.
ik denk dat het plastic band wat jij bedoeld daar wel weer beter voor is.

ik heb zelf weleens met het band gewerkt, maar het is niet heel erg stevig helaas.

Milk-berry
Berichten: 120
Lid geworden op: 17-07-2011 11:07

Bericht door Milk-berry » 28-03-2013 21:18

Bedankt voor al jullie reacties! Ik heb met mn vriendin overlegd en ga plastic baleinen gebruiken. Het idee van baleinband was al weer snel van de kaart.
Spiraal baleinen, die lijken zo dik. Dat lijkt rond, of zijn ze niet rond? Aangezien ik over de jurk nog wil draperen, weet ik niet of dat wel mooi is. Stalen baleinen vind ik overdreven voor een jurk die mn vriendin 1 of 2 keer aan gaat trekken. Het hoeft niet perfect passend te zijn. Moet mooi zijn voor een dagje fotograferen en stilzitten op een bruiloft.

Dan nog even 1 vraagje. Ik wil de baleinen over heel het lijfje gebruiken, dus vanaf de bovenkant tot aan de rokband. Vormen de baleinen zich zelf naar de stof? Want ze moeten niet recht omhoog gaan staan. Er moet wel boob vorm in gaan zitten als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 29-03-2013 01:07

Plastic balijen zijn erg buigzaam, en kunnen makkelijk een boob vorm aannemen. Het nadeel van plastic baleinen is dat ze ook met een dag dragen al, knakken. Ze blijven niet mooi recht. Ze gaan bobbelen, naar binnen dubbel vouwen in de taille, en over het hele buik deel gaan golven in de plaats van mooi recht blijven zo dat de jurk glad over het lichaam zit. Plastic baleinen vormen zich niet naar de stof, tenminste niet voor lang. Als je het kleding stuk gedragen hebt zul je zien dat de baleinen verbogen zijn.

Spiraal baleinen zijn vrij dun, maar een paar millimeter dik.

http://youtu.be/SefQ4XT9cTc

De lieftallige dame in dit filmpje laat (in het engels) een vergelijking zien tussen verschillende soorten baleinen. Hoe makkelijk ze kunnen verbuigen en eventueel terug springen, en hoe ze er uit zien. Na ongeveer 1.50 laat ze zien wat ik bedoel over plastic baleinen en waarom ik ze zelf niet graag gebruik in jurken en korsetten.

pupa
Berichten: 11
Lid geworden op: 29-03-2013 10:10

Bericht door pupa » 29-03-2013 12:05

bij kantje boord in amsterdam kun je eventueel even informeren wat je het best kunt gebruiken ze helpen je graag.

http://kantje-boord.net/

vriendelijke groet Diana

Plaats reactie