Tricot

Heb je een vraag? Stel deze hier!
Plaats reactie
Taibe
Berichten: 3
Lid geworden op: 24-09-2013 12:28

Tricot

Bericht door Taibe » 24-09-2013 12:33

Hoi,

Ik heb reeds enkele malen geprobeerd met tricot te werken, maar het mislukt telkens. Bv Eerst wilde ik een tricot letter appliqueren op een katoenen slab, de letter trok (ondanks vastgedriegd en gespeld) helemaal scheef. de tip die ik hiervoor kreeg, was om ze eerst op vlieseline vast te maken.

Nu probeerde ik een keukenschort te maken, één kant tafelzeil, de andere kant tricot en guess what...het tricot is helemaal scheefgezakt, ik had het nochtans wéér mooi vastgemaakt. Iemand tips? het lijkt me vrij onmogelijk dat ik elke naad met vlieseline zou moeten verstevigen, toch?

Alvast bedankt!

Sigunne
Berichten: 380
Lid geworden op: 28-06-2011 15:38

Bericht door Sigunne » 24-09-2013 20:34

Trico is een enorm rekbare stof. Als ik het zo lees maak je van deze kwaliteit van de stof (het rekbaar zijn) geen gebruik.

Als je een applicatie wil maken van trico dan zou ik er eerst vlieseline tegen aan strijken en deze daar na pas uitknippen. Dat maakt het een heel stuk werkbaarder.

Om naden te verstevigen kun je vlieseline naadband kopen, dat vind ik zelf makkelijker werken. Hier een voorbeeld van wat het is: http://www.fournituren.nl/Vlieseline--B ... -naadband-


Al vraag ik me af waarom je voor een keuken schort tricot zou willen gebruiken als je de voorkant van een tafel zeil maakt. Dan is gewone katoen denk ik een stuk makkelijker zeker als je toch zo veel last hebt dat het allemaal te makkelijk schuift.

Taibe
Berichten: 3
Lid geworden op: 24-09-2013 12:28

Bericht door Taibe » 24-09-2013 20:37

Eigenlijk puur omdat het recuperatie was in dit geval. Voor de kindjes had ik idd gewoon katoen aangekocht en dat aan tafelzeil genaaid en dat is prima gelukt, echt mooi resultaat. Maar voor mezelf had ik een spaanse flamencorok die ik toch niet draag gerecupereerd en dat had echt grappig en mooi kunnen zijn, ware het dus niet dat het scheef trok.

Wat bedoel je van "dan maak je van deze eigenschap geen gebruik".Is het de bedoeling dat je bij het naaien van tricot echt de stof dan tot zijn maximum uitrekt? Ik dacht net van niet. SOrry, ben echt beginner, hoor, zéker wat tricot betreft.

Dank je trouwens voor de naadbandtip, kende ik niet! :-)

Plaats reactie