Hoe beginnen?

Heb je een vraag? Stel deze hier!
Plaats reactie
davidvdb
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-11-2014 16:04

Hoe beginnen?

Bericht door davidvdb » 21-12-2014 14:19

Ik ben pas gestart met deze hobby. Heb net een machine aangekocht. Bedoeling is dat ik voor mijn dochtertje op termijn jurkjes enz kan maken. Ik heb een oud dun bedlaken van 2,40x2,20m waarmee ik kan leren snijden en naaien. Maar hoe kan ik nu best beginnen om dit aan te leren. Hoe ik zo'n patroon overplaats op de stof weet ik nog niet. Lijkt me vreselijk ingewikkeld met al die lijnen op zo'n patroon. Ik heb al wat goede boeken uit de bib maar dat is een overkill aan informatie. Ook op internet krijg je zoveel te zien dat je niet eens weet aan wat eerst te beginnen. Het lukt me al om rechte steken te naaien maar verder...

Wat raden jullie aan aub? Hoe zijn jullie begonnen?

Lente
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-01-2015 19:18

Re: Hoe beginnen?

Bericht door Lente » 04-01-2015 19:34

davidvdb schreef:Ik ben pas gestart met deze hobby. Heb net een machine aangekocht. Bedoeling is dat ik voor mijn dochtertje op termijn jurkjes enz kan maken. Ik heb een oud dun bedlaken van 2,40x2,20m waarmee ik kan leren snijden en naaien. Maar hoe kan ik nu best beginnen om dit aan te leren. Hoe ik zo'n patroon overplaats op de stof weet ik nog niet. Lijkt me vreselijk ingewikkeld met al die lijnen op zo'n patroon. Ik heb al wat goede boeken uit de bib maar dat is een overkill aan informatie. Ook op internet krijg je zoveel te zien dat je niet eens weet aan wat eerst te beginnen. Het lukt me al om rechte steken te naaien maar verder...

Wat raden jullie aan aub? Hoe zijn jullie begonnen?
Hallo!! Wat leuk dat je wil gaan naaien. Ik heb gister op mijn tweede naailes een medestudent gezien die een rokje voor haar 4 maanden oude nichtje aan ht maken was. Te stoer en lief was die.

Boeken heb ik nooit wat mee gedaan. Ik heb het een beetje van mn moeder geleerd (vorig jaar begonnen maar woon niet meer thuis dus op afstand en soms mn spul even meegenomen). Verder zelf geprobeerd en zit nu in mijn eerste naaicursus van 4 lessen.

Eerste tips.. Koop een naaiblad waar (kinder)kleding in staat van de makkelijkste graad, een stofschaar, papierschaar, spelden, patroonpapier. Dan zoek je het patroon op wat bij het uitgekozen kledingstuk past. En dan eens goed kijken naar het plaatje en naar het patronenblad. Gewoon een kwartiertje voor pakken. Ik maak de lijnen op het patronenblad die bij mijn kledingstuk passen vaak dik over met stift. Dan het patronenblad erop en overtrekken. Deze uitknippen en op de stof spelden. Naden moeten er nog bij. Als je alles goed hebt gecheckt ga je de stof uitknippen. Eigenlijk volg je nu gewoon de uitleg die op het blad staat.

Je kunt ook eerst, om de machine een beetje te leren kennen, iets simpels maken zonder patroon. Mijn eerste project was een hoes voor over de naaimachine hahaja

davidvdb
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-11-2014 16:04

Bericht door davidvdb » 04-01-2015 19:58

Bedankt voor de reactie. Kan ik al wat verder mee. Maar trekken jullie ook de lijn waarop je stikt. Heb gelezen dat sommigen op de lijn stikken en anderen gebruiken het afstandsmetertje op de machine op langs de lijn te stikken. Lijkt me in het begin makkelijker om op de lijn te stikken.

Lente
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-01-2015 19:18

Bericht door Lente » 04-01-2015 20:03

davidvdb schreef:Bedankt voor de reactie. Kan ik al wat verder mee. Maar trekken jullie ook de lijn waarop je stikt. Heb gelezen dat sommigen op de lijn stikken en anderen gebruiken het afstandsmetertje op de machine op langs de lijn te stikken. Lijkt me in het begin makkelijker om op de lijn te stikken.
ehm ik weet niet of ik je helemaal begrijp, ik weet niet welke lijn je bedoelt en ook niet wat een afstandmetertje is (misschien de lijntjes op de naaimachine?) wat ik nu op naailes leerde om netter te knippen is om met een liniaaltje 2 cm (of 1,5 wat je wil) om het patroonpapier te tekenen (met stofkrijt) op je stof, dit is dan je naad. dan krijg je hem overal even dik na het knippen. op deze lijn stik je dan. geen idee of je dit bedoelt overigens

Kathleen
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-04-2014 18:41

Bericht door Kathleen » 04-01-2015 20:41

Lente schreef:
davidvdb schreef:Bedankt voor de reactie. Kan ik al wat verder mee. Maar trekken jullie ook de lijn waarop je stikt. Heb gelezen dat sommigen op de lijn stikken en anderen gebruiken het afstandsmetertje op de machine op langs de lijn te stikken. Lijkt me in het begin makkelijker om op de lijn te stikken.
ehm ik weet niet of ik je helemaal begrijp, ik weet niet welke lijn je bedoelt en ook niet wat een afstandmetertje is (misschien de lijntjes op de naaimachine?) wat ik nu op naailes leerde om netter te knippen is om met een liniaaltje 2 cm (of 1,5 wat je wil) om het patroonpapier te tekenen (met stofkrijt) op je stof, dit is dan je naad. dan krijg je hem overal even dik na het knippen. op deze lijn stik je dan. geen idee of je dit bedoelt overigens
Bij de meeste machines zit een stofgeleider bijgeleverd dat je rechtstreeks aan je naaivoetje kan bevestigen een metalen geleider die er uitziet als een zeis maar dan niet scherp is de staaf steek je achteraan in het voorzien gaatje van je voetje vb : http://www.naaimachinehandel.nl/voet_in ... hine_2.htm
Naar benden scrollen en kijk bij stofgeleider. Heel handig of je neemt deze http://www.sewweb.nl/?374,magneet-geleider maar deze kan je enkel aan de naad gebruiken.

davidvdb
Berichten: 9
Lid geworden op: 27-11-2014 16:04

Bericht door davidvdb » 04-01-2015 20:55

Ok bedankt ik bekijk het zo. Ik bedoel inderdaad die lijntje op het metalen plaatje onderaan de voet van de machine. Bij mijn machine staan daar wel lijntjes maar geen maten bij (cms of inches).

Met de stiklijn bedoel ik het volgende. Bij de meeste patronen is de naad al bijgerekend. Maar dan zou je nog een lijn kunnen tekenen waarop je kan stikken. Of je gebruikt de lijn waar je de stof hebt afgeknipt tegen zo'n afstandslijntje op het metalen plaatje te houden bij het stikken. Maar dat lijkt me moeilijk om recht te naaien en te zien waar je mee bezig bent.

Lente
Berichten: 7
Lid geworden op: 04-01-2015 19:18

Bericht door Lente » 04-01-2015 21:09

Hm klinkt handig. Nooit van gehoord. Recht naaien was erg lastig haha, nu gaat het wel beter maar zoiets lijkt me wel handig. Zeker als je ergens zichtbare stiksels op wil.

Plaats reactie